- Direct van deur tot deur
- Betrouwbaar, schoner en slimmer
- Ontspannen reizen in stijl
- Minder auto’s, meer ruimte
Brainport Direct

Geen gedoe. Minder files. Wel comfort. Brainport groeit hard. Meer banen, meer woningen, maar ook: meer drukte. Wil jij als werkgever of werknemer niet vast komen te zitten in die groei? Maak kennis met Brainport Direct: dé directe, comfortabele en duurzame manier van reizen in de Brainportregio.
Skip the traffic. Enjoy the ride.
Brainport Direct is een slimme mobiliteitsoplossing waarbij medewerkers reizen in luxe, elektrische voertuigen en collega’s meenemen. Geen overstap, geen omweg, maar rechtstreeks naar de werkplek. Snel, betrouwbaar, duurzaam en zonder file want dankzij de vluchtstrook ben je er zó. Samen met geïnteresseerde bedrijven zetten we 8-persoons Brainport Direct bussen in. Ze kunnen dit 6 maanden laagdrempelig en kosteloos uitproberen. En met ontheffing mogen ze bij files, door RWS aangewezen trajecten, over de vluchtstrook.

Vijf garanties voor werkgevers
- Direct – geen OV-stress of parkeerproblemen. Rechtstreeks van deur tot deur. Je haalt de file in via de vluchtstrook. Scheelt je reistijd!
- Betrouwbaar – voorspelbare reistijden en altijd nieuwe voertuigen.
- Ontspannen reizen in stijl – luxe elektrische auto’s waar je mee gezien mag worden. Comfortabel, geen filestress, stil en duurzaam.
- Minder auto’s, meer ruimte – samen rijden betekent minder files én minder parkeerdruk bij je bedrijf of thuis.
- Schoner en slimmer – minder uitstoot, schonere lucht en een bereikbare regio. Daar draag jij direct aan bij.
‘Dit is geen pilot. Dit is een mobiliteitsrevolutie. Als we Brainport bereikbaar willen houden, moeten we nú handelen.’
~ Rob Soeters, Projectleider Brainport Direct
Veiligheid staat voorop
We vinden het belangrijk dat bedrijfsbussen veilig over de vluchtstrook rijden. Medewerkers die als chauffeur optreden zijn in bezit van Rijbewijs D met code 95, verkrijgen basiskennis van Bus op Vluchtstrook en volgen een opleidingsmodule voor het desbetreffende traject.

Wil je meer informatie over Brainport Direct?
Mail werkgevers@brainportbereikbaar.nl. We helpen je graag verder op weg!

Meest gestelde vragen
Wat is Brainport Direct?
Brainport Direct zijn 8-persoonsbussen voor doelgroepenvervoer (bedrijven, instellingen, scholen) die alléén bij file op de vluchtstrook mogen rijden. Vanaf september 2025 mogen werkgevers die ontheffing hebben gekregen van Rijkswaterstaat, over een klein deel van de A67 – vanaf Eersel tot de aansluiting Valkenswaard/Veldhoven richting Eindhoven – tijdens files over de vluchtstrook rijden. Deze bussen rijden medewerkers naar hun werklocatie en weer terug naar huis. Dat doen we in samenwerking met geïnteresseerde bedrijven zodat zij dit laagdrempelig kunnen uitproberen. Gecertificeerde medewerkers treden op als chauffeur. In 2025 en 2026 komt er op enkel trajecten van en naar de Brainportregio ‘Bus Op Vluchtstrook’ beschikbaar. Bij file kunnen de Brainport Direct bussen, die over een ontheffing beschikken, hiervan gebruik maken.
Waarom Brainport Direct?
De bereikbaarheid van Zuid-Nederland staat onder druk. In Noord-Brabant nam het aantal files dit jaar het meest toe. Nieuwe openbaar- en besloten vervoerlijnen dragen bij aan de reductie van het autoverkeer en CO2. Met Brainport Direct bussen kunnen we het bestaand openbaar (en besloten) vervoer meer concurrerend maken. De bus rijdt langs de file. Dat is niet alleen een zichtbaar effect, de reiziger is sneller en heeft een meer betrouwbare reistijd.
Voor wie is het?
Brainport Direct is enkel voor werkgevers die via de vervoerder ontheffing hebben aangevraagd, die Rijkswaterstaat heeft verstrekt. Het is bedoelt voor:
- Werknemers die via de A67 naar het werk reizen vanuit de omgeving Veldhoven, Eersel of Valkenswaard.
- Werkgevers die al rijden met touringcars, lijnbussen of autobussen voor werknemers, waarvan herkenbaar is dat ze met ontheffing rijden.
- Werkgevers die van plan zijn om met bussen te gaan rijden voor werknemers.
Een werknemer die in een bedrijfsbus stapt moet zich kunnen identificeren bij de chauffeur, dat kan bijvoorbeeld met een bedrijfspas (personeels)- toegangspas die veel medewerkers al hebben, een los kaartje of via een app.
Hoe meld ik me aan?
Als werkgever voldoe je aan deze voorwaarden, om ontheffing te krijgen van Rijkswaterstaat. Meld je hier aan voor Brainport Direct. Dit kun je in overleg met de vervoerder doen. Kom je er niet helemaal uit? Neem dan contact op met Rob Soeters, Projectleider Brainport Direct via 06 23979814 of mail werkgevers@brainportbereikbaar.nl. We helpen je graag op weg!
Wat zijn de kosten?
De eerste 6 maanden kunnen bedrijven gratis deelnemen aan Brainport Direct. Dan kunnen we uittesten hoeveel mensen het gebruiken: hoe meer mensen, hoe goedkoper het per medewerker wordt. We weten dat het goedkoper is dan wat werkgevers aan openbaar vervoer kwijt zijn, en soms zelfs hetzelfde als reiskostenvergoeding van de auto. Met dit systeem testen we uit of het kostenneutraal haalbaar is.
Waar kunnen reizigers opstappen op de bus? Waar zijn de opstap-uitstaphaltes?
Voor de bestaande openbaarvervoerlijnen worden de reguliere bushaltes gebruikt die er nu al zijn. Die op- en uitstaphaltes veranderen dus niet. De besloten vervoerlijnen* voor werkgevers zijn altijd maatwerkoplossingen. In overleg met de werkgever worden de routes en haltes van deze vervoerlijnen bepaald, dat kunnen deels bestaande haltes zijn, maar ook nieuw aan te leggen haltes en/of logische op- en uitstapplekken. Uiteraard wordt samen met wegbeheerder(s) en lokale overheden gekeken waar dit veilig en qua ruimte kan.
*Besloten vervoer verwijst naar een vorm van personenvervoer waarbij een voertuig exclusief wordt ingezet voor een specifieke groep reizigers, vaak op basis van een vooraf gemaakte afspraak. Dit type vervoer is niet openbaar toegankelijk en wordt meestal gebruikt voor doelgroepen zoals vervoer van medewerkers van bedrijven.
Komen er ook opstaphaltes naast de snelweg?
Als er nieuwe routes ontwikkeld worden, kunnen er ook haltes vlak bij een op- of afrit van de snelweg ingericht worden. Bij de op- en afrit van de aansluiting (9) St. Oedenrode van A50 zijn al haltes aanwezig en bij de aansluiting (34) Valkenswaard/Leende van de A2 is een halte voorziening gepland. Dit is o.a. onderdeel van de ontwikkeling van HUBS. Verder wordt bestudeerd waar mogelijk dit soort haltes gerealiseerd kunnen worden.
Wanneer mag je op de vluchtstrook rijden?
Als je ontheffing hebt gekregen van Rijkswaterstaat mag je op de vluchtstrook rijden, alléén als er sprake is van file. Als het verkeer op de hoofdrijbaan weer rijdt, moet de bus gewoon weer invoegen.
Wie controleert of mensen wel met een vergunning op de vluchtstrook rijden?
Dat doen de politie en de weginspecteurs van Rijkswaterstaat, een aantal weginspecteurs hebben ook de BOA-status en hebben hierdoor, naast de politie, het recht weggebruikers staande te houden en boetes uit te schrijven. Als je zonder toestemming de vluchtstrook over rijdt riskeer je een boete van € 469,-.
Hoe lang is een verstrekte vergunning geldig?
Tot het einde van de OV concessie of afspraken/contract met de besloten vervoerder.
Moet je als chauffeur een speciale opleiding volgen om op de vluchtstrook te mogen rijden?
Buschauffeurs zijn in het bezit van rijbewijs D met code 95 (basiskwalificatie). Buschauffeurs hebben of verkrijgen basiskennis over BoV en volgen een opleiding(s) module) voor het desbetreffende traject.
Hoe weten andere weggebruikers dat ik wel op de vluchtstrook mag rijden en zij niet?
De bussen die ingezet worden, moeten duidelijk herkenbaar zijn dat ze met een ontheffing mogen rijden.
Hoeveel bussen mag ik als werkgever aanvragen?
Er is vooraf geen limiet voor wat het betreft aantal, Rijkswaterstaat zal wel kijken of het niet te druk wordt op de vluchtstrook en kan om die reden in de verleende ontheffing beperkingen aangeven over het aantal voertuigen.