Group
Gedrag, Onderzoek

Interventies om thuiswerken te stimuleren

In het voorjaar van 2023 experimenteerde bureau Duwtje in opdracht van Brainport Bereikbaar met diverse gedragsinterventies om thuiswerken te stimuleren. Twee interventies uit Gemert-Bakel leverden veelbelovende resultaten op. Wil je deze interventies ook in jouw gemeente uitrollen met hulp van Brainport Bereikbaar? Dat kan!

Meer weten?
Neem contact op met Anja Hannema via anja.hannema@brainportbereikbaar.nl.

Interventie 1: de gemeente thuiswerkdag

Inzicht

Eén van de belangrijkste redenen dat mensen standaard naar kantoor gaan, is omdat ze het contact met collega’s anders missen. Zowel vanuit het functionele als het sociale aspect. Uit diverse onderzoeken blijkt dat thuiswerken voor mensen onder andere ongezellig voelt, alsof je er alleen voor staat. Het functionele contact kan grotendeels blijven bestaan als men thuis werkt. Maar het sociale aspect kunnen we moeilijk vervangen. Of toch wel?

Aanpak

Uit naam van de gemeente Gemert-Bakel zijn alle inwoners uitgenodigd om thuis te werken op 23 en 30 januari. Alle relevante huishoudens (6.000 adressen) ontvingen een uitnodiging inclusief gratis koffievoucher. In het hele dorp hingen posters en bij de Barista stond een herkenbare vlag. Deze actie kan men bijna niet gemist hebben!

Resultaat

Met inzet van kentekenonderzoek is 3 weken lang (geanonimiseerd) het rijgedrag van auto’s in de gemeente in kaart gebracht. Twee voormetingen en 1 thuiswerkdag zijn geregistreerd door twee camera’s op de N272 richting en vanuit Eindhoven. Na evaluatie van registratie bleven 1.600 automobilisten over voor de interventie. Er is een significante daling van 14% van reizende forenzen op de thuiswerk maandag.

"Uit mijn wijk kwamen best wat mensen buurten. We gaan nu zelf ook een keertje afspreken tijdens het thuiswerken!"

Interventie 2: de deurhanger

Inzicht

Reistijd wordt vaak als verloren tijd gezien. Het is een pijnpunt voor velen bleek uit onze gedragsanalyse. Hetzelfde onderzoek wees uit dat men zich thuis beter kan concentreren en efficiënter werkt dan op kantoor. Toch werkt nog lang niet iedereen thuis. De reistijd en de nadelen rondom concentratie en efficiëntie op kantoor zijn signalen van verloren tijd.

Aanpak

Verloren tijd is de hoofdtrigger in deze interventie om thuiswerken te stimuleren. Bij thuiskomst is de frustratie van de reiziger het grootste. Hij heeft op kantoor niet alles kunnen doen wat hij wilde en hij is ook nog eens lang onderweg geweest, pfff. Na het openen van zijn voordeur ziet hij de deurhanger op de mat liggen. “Welkom thuis, hoe was je reis? Die autorit is zonde van je tijd, toch? Wat had jij in de verloren tijd willen doen?”. De vragen op de deurhanger zijn bedoeld om de reiziger aan het denken te zetten. De oproep op de deurhanger is het inplannen van een (vaste) thuiswerkdag.

Alle woningen in Bakel, Milheeze en de Rips Bakel ontvingen een deurhanger. Uitgezonderd van woningen met een nee/nee sticker en verzorgingshuizen. In totaal werden 3.000 deurhangers uitgedeeld.

Resultaat

Met inzet van kentekenonderzoek is 3 weken lang (geanonimiseerd) het rijgedrag van auto’s in de gemeente in kaart gebracht. Twee voormetingen en 1 thuiswerkdag zijn geregistreerd door 2 camera’s op de N607 richting en vanuit Eindhoven. Na evaluatie van registratie bleven 615 automobilisten over voor de interventie. Er is een daling van 20,8% aan reisbewegingen geregistreerd na uitvoering van de interventie. Dat maakt de interventie veelbelovend.

Disclaimer: er is nog een extra meting nodig om uitspraken te kunnen doen over de daling aan reisbewegingen. Ook is het resultaat niet 100% te verbinden aan de deurhanger, omdat we van de geregistreerde forenzen niet exact kunnen herleiden wie de hanger gezien heeft.

Deze interventie in jouw gemeente?

De thuiswerkdag en deurhanger hebben in Gemert-Bakel geleid tot veelbelovende resultaten. Brainport Bereikbaar wil onderzoeken of de effecten ook gevonden worden als de interventies in een andere gemeente worden uitgerold. Daarom bieden wij twee gemeenten nu een eenmalig aanbod. Wij rollen de acties kosteloos uit onder inwoners in jouw gemeente! Wie het eerst komt, wie het eerst maalt, dus wees er snel bij.

nl_NLNederlands