Group
Icoon van een vrouw die een telefoon vasthoudt en gebruikt.
Mobiliteitbeleid

Wat leert de ASML Marathon 2025 ons over drukte en bereikbaarheid?

Gepubliceerd op 2 december 2025

Het was opnieuw een prachtige editie: ASML Marathon 2025. Ruim 38.000 deelnemers stonden aan de start, zo’n 200.000 mensen kwamen kijken. Dat zorgde vanzelfsprekend voor flinke drukte in en rond Eindhoven. Hoe vonden bezoekers hun weg tussen vertragingen en routewijzigingen? En wat kunnen we daarvan leren? Brainport Bereikbaar onderzocht het en deelt inzichten en tips.

‘De organisatie van de marathon én gemeente Eindhoven willen dat deelnemers, bezoekers en inwoners zo min mogelijk hinder ervaren. Nu en in de toekomst’, vertelt Yvonne van Velthoven-Aarts van Brainport Bereikbaar. ‘Daarom helpen wij met het verkennen van nieuwe vormen van digitale omgevingscommunicatie. We onderzoeken wat werkt en wat niet. Zo kunnen we leren voor volgende edities én voor verkeerssituaties bij andere evenementen of werkzaamheden.’

Stimuleren van ander reisgedrag

Een van de middelen die werden ingezet was Mell, een chatbot met persoonlijke reisinformatie. ‘Met Mell wilden we mensen stimuleren om anders te reizen. Want: hoe minder mensen met de auto komen, hoe minder drukte op de wegen. Wie reisinformatie opvroeg, kreeg direct een advies richting P+R Genneper Parken of een van de NS-stations in de regio en vervolgens de bus of trein. We waren erg benieuwd of dit zou werken. Helaas bleek uit ons belevingsonderzoek dat slechts 2% van de geënquêteerden de chatbot heeft geraadpleegd. Vorig jaar was dat meer. Daarmee kunnen we te weinig zeggen over het effect van de chatbot.’

Meer hinder deze editie

Hoe ontdekten mensen tijdens de marathon dan wel waar vertragingen, drukte en routewijzigingen waren? ‘Voorafgaand aan de marathon vooral via social media (52% via Instagram en Facebook) en de digitale schermen op het NS Station (StreetSync – 12%). De live-navigatie (24%) werd tijdens de marathon veel gebruikt en meer dan vorig jaar. Die trend sluit aan bij wat landelijk zichtbaar is: steeds meer mensen vertrouwen op live-navigatie om actuele informatie te krijgen over vertragingen, drukte en afsluitingen.’ Ondanks de inzet van al die middelen, blijkt toch uit het onderzoek dat mensen meer hinder hebben ervaren dan bij eerdere edities.

Tips en meedenkkracht

Het onderzoek is dan ook waardevol voor toekomstige edities, andere evenementen én grote bouwprojecten, zegt Yvonne. ‘Het wordt overal drukker, dus moeten we blijven inzetten op ander reisgedrag. We weten dat informatie vooraf via social media goed werkt: je bereikt er ongeveer de helft van de bezoekers mee. Vertel via die kanalen over afsluitingen én alternatieven. En roep om zo min mogelijk met de auto te reizen. Verwacht je toch veel automobilisten? Zorg dan dat afsluitingen vindbaar zijn in navigatiesystemen. Dit doe je door dit goed te registreren in Melvin. Zo zijn er nog veel meer slimme oplossingen. Dus voor wie een verkeersuitdaging heeft rondom een evenement of project: neem vooral contact op met Brainport Bereikbaar. We denken graag mee!’

Samenwerken?
Tof! Neem contact met ons op!

Wil jij Brainport bereikbaar houden? Doe met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Om te werken aan kansen, innovaties en oplossingen. Want dat kunnen we alleen samen. Neem contact met ons op via info@brainportbereikbaar.nl.

Lees meer
nl_NLNederlands