Fiets krijgt voorrang op Eindhoven Airport 

Je kunt er niet omheen: de blinkend nieuwe fietsenstalling in de P1 parkeergarage van Eindhoven Airport. Dat is geen toeval. De luchthaven werkt aan haar bereikbaarheid. Het stimuleren van fietsgebruik hoort daarbij.  

‘Reizigers die hun koffer achter de fiets aanslepen? Nee, dat zie ik ook niet gebeuren!’, lacht Jaap Verheijen. ‘Maar er werken hier in totaal zo’n 1.500 mensen. En bij die doelgroep willen we graag het gebruik van de fiets stimuleren. Om de luchthaven en de regio bereikbaar te houden, voor duurzame bereikbaarheid en vitaliteit van medewerkers.’ 

Druk loopt op 

Jaap Verheijen is als manager Parking & Mobility Services verantwoordelijk voor de landzijdige bereikbaarheid van Eindhoven Airport. ‘Ik hou me bezig met hoe mensen naar de luchthaven komen. Passagiers én medewerkers. Zoals mijn 75 collega’s bij Eindhoven Airport NV, maar ook mensen die via allerlei partners op de luchthaven werken. In de horeca, retail of beveiliging bijvoorbeeld. En natuurlijk het luchtvaartpersoneel.’ Al die mensen kunnen tot nu toe prima met de auto de luchthaven bereiken en er parkeren. ‘Maar we moeten kritisch kijken hoe we met onze schaarse ruimte omgaan. Daarnaast loopt de filedruk op, ook op de wegen om ons heen. Bovendien hebben we als werkgevers hier een gezamenlijke maatschappelijke opgave om te werken aan vitaliteit en verduurzaming.’ 

Startpunt 

Er moet dus iets gebeuren. ‘Autobereikbaarheid blijft voor de luchthaven een belangrijke pijler. Vooral met een goede autobereikbaarheid blijft de passagier ons vinden. Dat heeft er alles mee te maken dat wij niet het einddoel zijn, wij zijn een tussenstop tussen de voordeur en de eindbestemming. Wij faciliteren enkel de overstap van land- naar lucht. De auto geeft mensen daarbij gevoelsmatig de meeste controle. Eindhoven Airport is nauw betrokken bij ontwikkelingen in het gebied en investeert mee in het wegennet in nauwe samenwerking met de gemeente. Een nieuwe weginrichting, meer capaciteit, betere doorstroming, slimmere stoplichten. We verduurzamen ook onze parkeerterreinen, zo kochten we laatst bewust een tweedehands parkeergarage. Maar ook de stap van auto naar het ov blijft een heel belangrijk speerpunt. Maar dat bij elkaar is nog niet genoeg.’ 

Onderzoek als basis 

Daarom wil Jaap via de werkgevers een deel werknemers overhalen om meer de fiets te gebruiken. ‘Veel medewerkers moeten al voordat het licht wordt op de luchthaven zijn. Daar blijft natuurlijk parkeerruimte voor. Maar medewerkers die later aan het werk gaan, kunnen prima de fiets pakken. Alleen: wij gaan als Eindhoven Airport NV niet over al die medewerkers. Die zijn in dienst van andere bedrijven. Deze bedrijven voeren hun eigen (mobiliteit-) beleid en beloning. We willen er alleen de discussie over aangaan. Daarbij zijn we niet over een nacht ijs gegaan. We hebben partners als het Brabants Mobiliteit Netwerk gezocht en samen met hen onderzoek gedaan. Zoals een postcodeonderzoek: wie woont er dichtbij genoeg om te fietsen? Maar ook interviews met airportmedewerkers en een massa-enquête. Wat bleek: bijna de helft van de medewerkers woont binnen 15 kilometer van de luchthaven. Het grootste deel daarvan zelfs binnen 10 kilometer. Daar willen we nu echt serieus mee aan de slag.’ 

Goede faciliteiten een voorwaarde 

Jaap maakte daarom een beleid voor duurzame en vitale bereikbaarheid. ‘Gericht op het optimaal faciliteren van werkgevers. Zodat zij hun medewerkers kunnen stimuleren om de fiets te pakken. Dat begint met uitstekende faciliteiten. Wij waren van mening dat we eerst de faciliteiten op orde moesten hebben, voordat we werknemers gaan vragen hun gedrag te veranderen. Vandaar die fietsenstalling in het zicht. Zo staan er nog twee. Met reparatiezuilen voor eenvoudigere handelingen als het plakken van een band, fietspompen en een aanbod van fiets-reparatiesetjes. Bovendien hebben we samen met aanbieders voldoende capaciteit deelfietsen en deelscooters geregeld. Tegelijkertijd horen bij het nieuwe beleid ook andere tarieven voor het parkeren. Geen standaardhuurovereenkomsten meer tegen veel te lage tarieven, maar gaan het gebruik van parkeerplekken belasten. Ofwel: we belasten elke keer dat een medewerker in- en uitrijdt. Dat levert geen flinke prijsverhogingen op, maar we maken van parkeren zo wel een interessante post op de begroting van werkgevers. Een knop waaraan ze ook zelf kunnen draaien, maar wij eventueel ook.’  

Samen aan de slag 

Nu is het alleen nog de kunst om de community verder over te halen, benadrukt Jaap. ‘Met de mobiliteitsmakelaar uit het gebied tuigen we daar events en een stimuleringsprogramma voor op. Bijvoorbeeld met fietsenmakers die uitleg geven, leuke dingen organiseren rondom het fietsen, apps die mensen uitdagen, probeeracties. Maar we helpen ook werkgevers bij het maken van beleid. We kijken mee: waar ligt weerstand bij je medewerkers, hoe kunnen we die weghalen? Wat kunnen we doen om je te helpen? Demo’s van elektrische fietsen? Kortingscodes? Scooters om te proberen? We gaan ermee aan de slag! Zo maken we het werkgevers én hun werknemers makkelijker. En kunnen we samen vaker de fijne, duurzame oplossing kiezen. De fiets!’ 

Meer weten over fietsstimuleringsprogramma’s? Laat het ons weten via info@brainportbereikbaar.nl  

Een filevrije Brainportregio, dat is ons doel. En dat doen we door slimme reisoplossingen te combineren.

Aanmelden voor nieuwsbrief

Meld je aan, dan ben je er als eerste bij.

Contact

Stadhuisplein 1
Postbus 90150
5600 RB Eindhoven
Nederland

info@brainportbereikbaar.nl

Privacyverklaring
De gemeente Eindhoven is de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens door Brainport Bereikbaar. Via deze link vind je de privacyverklaring van de gemeente Eindhoven.