Group

Support

Heb je tips of vragen over het gebruik van de Sjees-app? Ondervind je problemen met het gebruik van de app of de registratie van je ritten? Bekijk dan eerst de antwoorden op veelvoorkomende vragen Sjees-app. Kom je er niet uit? Neem dan direct contact op met onze supportdesk: support@sjees-app.nl. We helpen jou graag en proberen altijd binnen één werkdag te reageren.

FAQ

Onderdeel 1: Registratie in Sjees app

Hoe werkt het registreren in de Sjees-app?

Klik na het openen van de Sjees-app op de knop REGISTEREN. In het scherm dat verschijnt vul je vervolgens een zelfgekozen gebruikersnaam in, jouw e-mailadres en een zelfgekozen wachtwoord. Eventueel kun je – indien je deze hebt gekregen – ook nog een groepscode invullen voor een specifieke uitdaging, maar dat is niet verplicht. Vervolgens volgen een aantal vragen die we je in het kader van het programma Ik fiets stellen. Tenslotte klik je op de knop REGISTREREN om de registratie te voltooien.

Ik werk niet bij een bedrijf, kan ik toch meedoen?

Jazeker. De Sjees-app is er voor alle inwoners en reizigers in de Brainportregio.

Onderdeel 2: Downloaden Sjees-app

Is mijn telefoon geschikt voor de Sjees-app?

De Sjees-app is geschikt voor toestellen met het besturingssysteem Android (vanaf Android 12) of iOS (vanaf iOS13) telefoons. Je kunt jouw versie van Android of iOS checken via je Telefooninstellingen.

Heb je voor de Sjees-app een data-abonnement van mijn provider nodig?

Ja. Om jouw ritten goed te kunnen verwerken, zoekt de Sjees-app regelmatig contact met de database van Mobidot. Hiervoor is een dataverbinding nodig. Daar waar geen wifi-verbinding mogelijk is, zal via jouw provider verbinding moeten worden gemaakt. Daarvoor heb je een data-abonnement nodig.

Hoe vind en download ik de Sjees-app?

De Sjees-app is gratis beschikbaar in de Google Play Store en in de Apple App Store. De directe links vind je op deze pagina in de website. Je kunt ook direct naar de Store en zoeken op het woord ‘Sjees’ (van App uitgever Mobidot). Installeer vervolgens de app op je smartphone.

Onderdeel 3: Gebruik van de Sjees-app

Wat is de Sjees-app?

De Sjees-app is er voor alle inwoners en reizigers in de Brainportregio. Een handige, gratis app die jou helpt en uitdaagt om vaker de fiets te pakken en daarmee slimmer en duurzamer te reizen. De app registreert je ritten en voor iedere fietskilometer spaar je punten en kom je in aanmerking voor leuke prijzen, kortingen, goodies of lever je een bijdrage aan het goede doel. Naast individuele uitdagingen hebben we ook nog speciale uitdagingen voor werkgevers en groepen. Dit wordt op maat ingericht met doelstellingen en beloningen naar keuze. Meer informatie of interesse? fiets@brainportbereikbaar.nl.
De Sjees-app meet volledig automatisch en op de achtergrond hoe je reist en vergelijkt dat met jouw uitdagingen. Je hoeft verder niets te doen. Je ritten verschijnen vanzelf. Hierdoor kun je in Sjees-app precies zien hoe je hebt gereisd de afgelopen tijd.
De Sjees-app is een initiatief van Brainport Bereikbaar, hét uitvoeringsprogramma voor slimme, duurzame en gezonde mobiliteitsoplossingen in de Brainportregio. Samen met de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant en in opdracht van SmartwayZ.NL en ZO Slim Bereikbaar werken wij aan optimale doorstroming en bereikbaarheid in de regio. Dat lukt ons niet alleen. We betrekken hierbij jou als reiziger, en ook werkgevers, onderwijsinstellingen en de logistieke sector
De Sjees-app is onderdeel van het project Fietsimpuls, waarin we werken aan het stimuleren van meer fietsgebruik en meer fietskilometers. Of dit nou is met de gewone fiets, e-bike, bakfiets of speed pedelec; iedere extra fietsrit telt mee. Wij bieden de Sjees-app aan in samenwerking met Mobidot. Voor de communicatie en promotie werken wij intensief samen met Ons Brabant Fietst, het platform voor fietsen in Brabant.
Wil je meer weten over Brainport Bereikbaar en wat wij doen aan fietsstimulering. Kijk dan gerust verder op deze website of stuur ons een mail fiets@brainportbereikbaar.nl.

Hoe zit het met privacy in de Sjees-app?

De Sjees-app werkt met een zogenoemde “opt in”, waarbij je op vrijwillige basis toestemming geeft voor het verwerken van je verplaatsingsdata. De verplaatsingsdata worden door Mobidot b.v. verwerkt en door Mobidot op een veilige, afgeschermde manier bewaard in een Nederlands datacenter. Uiteraard werkt Mobidot volgens de privacyregelgeving (AVG).
Je kunt er daarmee op vertrouwen dat op een correcte manier met jouw gegevens wordt omgegaan. Zo worden de persoonlijke meetgegevens alleen voor persoonlijke doelen verzameld en verwerkt. Je hebt zelf de controle over welke ritten worden gemeten. De persoonlijke verplaatsingsgegevens worden verder nooit aan derden verstrekt.

Lees hier de privacyverklaring van de Sjees-app voor meer informatie.

Kan ik het meten door de Sjees-app stoppen of pauzeren?

Ja, dat kan. Tijdens het gebruik van de Sjees-app zal de registratie van verplaatsingen automatisch op de achtergrond plaatsvinden. Wil je tijdelijk niet dat er gemeten wordt? Gebruik dan de pauzeknop rechts bovenin in het scherm Overzicht. Je kunt aangeven of je de meting tijdelijk voor 1, 3 of 8 uur wilt stoppen of helemaal wilt stoppen. GPS staat dan tijdelijk ook uit. Na de pauzeertijd start de registratie van je ritten weer automatisch.
Indien je wilt dat de app helemaal niet meer meet, dan kun je uitloggen. Let erop dat je in dat geval ook geen punten meer zult verdienen met uitdagingen. Je zult daarna opnieuw moeten inloggen om het meten weer automatisch te starten.
Uiteraard registreert de app ook niet als de telefoon uit staat en begint de app (automatisch) pas weer zodra je de telefoon weer opstart.

Hoe zet ik de GPS op mijn telefoon aan?

Bij het installeren van de Sjees-app geeft de app vanzelf aan welke stappen je moet uitvoeren om toestemming tot locatie toegang te geven. Daarnaast dient de GPS op je toestel aan te staan. Je kunt dit checken op Android via je telefooninstellingen | Locatie en op iOS via je telefooninstellingen Privacy en beveiliging. De app is zo gemaakt dat de GPS minimaal – en alleen tijdens je reizen – wordt gebruikt. Zo besparen we jouw batterij zo veel mogelijk.

Kan ik GPS tijdelijk uitzetten?

Het beste is als je GPS gedurende de hele dag aanstaat. De app is zo gemaakt dat de GPS alleen wordt gebruikt als je reist. Zo wordt de batterij optimaal gespaard. Het kan zijn dat je GPS toch tijdelijk wilt uitzetten. De kans is dan wel groot dat je later vergeet GPS weer aan te zetten. Daarom is in de Ik fiets app in het scherm Overzicht rechts bovenin de pauzeknop (icoontje pijltje) beschikbaar, waarin je kunt aangeven of je de meting tijdelijk voor 1, 3 of 8 uur wilt stoppen. GPS staat dan tijdelijk ook uit. Na de pauzeertijd start de registratie van je ritten weer automatisch.
Ook is er in deze pauzefunctie de mogelijkheid om het meten voor onbepaalde tijd te stoppen of opnieuw te starten.

Waarom moet ik wifi en network locations hebben aanstaan tijdens het meten?

De Sjees-app gebruikt naast GPS ook de andere sensoren van je telefoon om zo efficiënt en zo nauwkeurig mogelijk te bepalen hoe je reist. Dus ook wifi is belangrijk om aan te hebben staan op je telefoon.

Is de batterij van mijn telefoon bij gebruik van de Sjees-app sneller leeg?

De Sjees-app werkt met sensoren in de telefoon, waaronder GPS. Hierdoor gebruikt de app extra stroom tijdens jouw ritten. Dit is helaas niet te vermijden.
De Sjees-app is echter zo ontworpen dat de sensoren alleen worden gebruikt wanneer nodig. Zoals tijdens een verplaatsing. Reis je niet, dan verbruikt de app bijna geen stroom. De app is zo gemaakt dat je in principe een volledige dag je telefoon kunt gebruiken zoals je gewend bent, terwijl je reisgedrag toch goed wordt geregistreerd.
Reis je veel? Meer dan 4 uur per dag? Neem dan een oplader mee om de batterij eventueel tussentijds op te laden. Sowieso raden wij aan om de telefoon thuis op te laden, zodat je met een volle batterij de dag begint.
Uiteraard kun je het meten altijd zelf pauzeren om je batterij te sparen of vanwege privacy.

Verbruikt de Sjees-app extra data?

Ja, maar heel beperkt. Circa 1 Mb per dag. Je hebt voor het verzenden van de gegevens en het snel kunnen lokaliseren van je telefoon een dataverbinding nodig.

Hoe werkt de registratie van mijn gemaakte ritten via de Sjees-app?

Je hoeft de Sjees-app na de eerste keer opstarten niet meer aan of uit te zetten. De Sjees-app herkent op basis van de sensoren in de smartphone (waaronder GPS) jouw ritten. Jouw ritten verschijnen dan ook automatisch op je app. GPS en wifi zijn noodzakelijk voor het nauwkeurig kunnen registreren van de ritten en moeten dan ook Aan staan. Een internetverbinding via wifi of mobiele data is nodig om jouw ritten door te kunnen sturen naar de database voor verdere verwerking.
Ritten verschijnen gewoonlijk automatisch na een rit binnen een uur op de app, zichtbaar in de schermen Overzicht en Mijn ritten. Dat kan in voorkomende gevallen wat langer duren, bijv. bij een slechte Internetverbinding. Je kunt de schermen Overzicht en Mijn ritten ook handmatig verversen door het toepassen van ‘pull to refresh’. Dit doe je door in deze schermen je vinger over het beeldscherm naar beneden te trekken. Hierdoor wordt de app ververst met de laatst beschikbare gegevens en zie je jouw ritten.
De Sjees-app is zo gemaakt dat het, zo goed mogelijk, jouw gebruikte vervoersmiddel van je rit al automatisch invult. Bovendien leert de app van jouw verplaatsingsgedrag. Soms worden ritten door het systeem dan ook later op de dag nog gecorrigeerd. Per rit kan je, zo nodig of zo gewenst, het vervoersmiddel van de rit zelf aanpassen (bijvoorbeeld als je de rit niet met de bus, maar met de e-fiets hebt gemaakt). Het systeem leert van jouw correcties. Dat werkt het beste wanneer je bij elke rit eventuele fouten corrigeert.
Om het vervoersmiddel te corrigeren selecteer je in de schermen Overzicht of Mijn ritten de betreffende rit. Klik vervolgens op “Vervoersmiddel” en selecteer in de getoonde lijst het juist gebruikte vervoersmiddel. De wijziging zal automatisch worden opgeslagen.
Het beste kun je correcties aanbrengen aan het eind van de dag of via terugblikken op de vorige dag.

Waarom ziet de app geen verschil tussen fiets en e-bike?

De Sjees-app gebruikt de nieuwste technologie en kennis om automatisch je ritten te registreren. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om gereden snelheid, versnelling en plaats op de weg. Een fietser onderscheidt zich in deze kenmerken niet van een e-biker. En daarom kunnen we in de Sjees-app ook het onderscheid niet maken.

Hoe werkt een activatiecode?

Soms ontvang je e-mails van Sjees, je gemeente of werkgever met een activatiecode. Als je deze code dan gebruikt, krijg je bijvoorbeeld extra beloningen of kun je je aanmelden voor een nieuwe uitdaging. Ook kan er een activatiecode worden gebruikt bij een actie om een nieuwe gebruiker aan te brengen en te registreren in de Sjees-app.
De activatiecode kun je invullen bij de registratie als nieuwe gebruiker of later in het scherm INSTELLINGEN.

Krijgen deelnemende beloningspartners of goede doelen ook mijn persoonlijke gegevens?

Nee jouw gegevens worden niet gedeeld. Tenzij je zelf deze gegevens aan een beloningspartner geeft om je cadeau afgeleverd te krijgen.

Kan ik een uitdaging of mijn behaalde resultaten van een uitdaging delen met anderen?

Ja dat kan. Selecteer in het scherm Uitdagingen de uitdaging welke je wilt delen. Klik daarna rechts bovenin op Deelknop. Selecteer tenslotte in de getoonde lijst het social media-kanaal waarmee je je gegevens wilt delen.

Mijn behaalde punten in de Sjees-app kloppen niet. Wat moet ik nu doen?

Neem contact op met de Sjees-supportdesk support@sjees-app.nl. Zij kunnen je verder helpen dit probleem op te lossen.

Ik heb een nieuwe telefoon. Wat moet ik doen om de gespaarde punten over te zetten?

Om alle gespaarde punten over te zetten naar de Sjees-app op jouw nieuwe telefoon, heb je een Sjees-account nodig. Is deze aanwezig, dan kun je de Sjees-app op jouw oude telefoon verwijderen en op de nieuwe telefoon weer installeren.
Vervolgens log je op deze nieuwe telefoon in met jouw accountgegevens. De gespaarde punten zullen nu automatisch worden overgezet naar deze nieuwe telefoon.

Kan ik de Sjees-app op meerdere apparaten gebruiken?

Helaas is het niet mogelijk om met één Sjees-account op meerdere apparaten tegelijk in te loggen. Het systeem weet dan namelijk niet meer welke rit bij welk apparaat hoort, waardoor ritten niet of onjuist geregistreerd worden. Je kan dus bijvoorbeeld niet inloggen in de app op zowel je iPad als je iPhone.

In de app verschijnt een melding over activiteitsherkenning en/of bewegingssensoren. Wat betekent dat?

De app gebruikt sensoren zoals de accelerometer om de modaliteit (lopen, fietsen, et cetera) nog beter te bepalen. Dit noemen we activiteitsherkenning. Deze melding geeft aan dat de activiteitsherkenning uit staat voor de app of voor de hele telefoon.
Om dit op te lossen moeten de volgende stappen worden uitgevoerd:
1. Ga naar Instellingen > Privacy > Beweging en conditie > en zet de optie “Houd conditie bij” AAN.
2. Ga naar Instellingen > selecteer onze app > zet de optie “Beweging en conditie” AAN.

Hoe lang moet ik op een locatie stilstaan zodat deze zeker wordt meegenomen als eindbestemming (bijvoorbeeld in uitdagingen)?

Je moet minimaal 10 minuten op de locatie stilstaan om er zeker van te zijn dat die locatie ook als eindbestemming wordt geregistreerd van jouw rit.

Waarom staan er momenteel geen vragen in de app? Mis ik iets?

Sjees heeft niet altijd vragen open staan aan haar deelnemers. Als er een vraag is, ontvangen alle deelnemers deze in de Sjees-app. Zie je geen vraag, dan heb je dus ook niets gemist.

Onderdeel 4: Niet of foutief geregistreerde ritten in de Sjees-app

Welke fietsritten tellen mee voor punten en uitdagingen?

Alle fietsritten die jij maakt van, naar en in de Brainportregio (Zuidoost Brabant) tellen mee voor punten (Sjees & Scoor) of het behalen van de doelen in groepsuitdagingen. Het is mogelijk dat voor bepaalde groepsuitdagingen aanvullende criteria gelden (bijvoorbeeld dat alleen fietsritten meetellen van en naar een aangewezen werklocatie). Dit zullen wij dan duidelijk vermelden in de toelichting bij de betreffende groepsuitdaging.

Waarom herkent de Sjees-app soms niet de juiste plaats of route?

De Sjees-app gebruikt de nieuwste technologie en kennis om automatisch je ritten te registreren. De app moet echter balanceren tussen nauwkeurigheid van registreren en batterijverbruik. Hierdoor kan het voorkomen dat (delen van) de route tussen gemeten punten verkeerd wordt ingevuld. Of dat een plek vlak bij je werkelijke einddoel als bestemming wordt aangezien. Het is in de Sjees-app helaas niet mogelijk om een geregistreerde route te wijzigen.

Waarom herkent de Sjees-app soms niet het juiste gebruikte vervoersmiddel?

De Sjees-app gebruikt de nieuwste technologie en kennis om automatisch je ritten te registreren. Soms lukt dat niet of lijken meerdere mogelijkheden even waarschijnlijk. De app kan hierdoor verkeerd kiezen. Je kunt zelf het aangegeven vervoersmiddel corrigeren, wanneer het niet klopt. De Sjees-app leert van jouw correcties. Een volgende keer is de kans groter dat Ik fiets wel tot de juiste keuze komt.

Ik zie mijn rit niet verschijnen, hoe kan dat?

Er zit vaak enige vertraging in het verwerken van de ritten. In de regel is binnen één uur een rit verwerkt en wordt deze automatisch in de schermen Overzicht en Mijn ritten zichtbaar. Je kunt deze schermen ook handmatig verversen door het toepassen van ‘pull to refresh’ binnen de app. Dit doe je door in deze schermen je vinger over het beeldscherm naar beneden te trekken. Hierdoor wordt de app ververst met de laatst beschikbare gegevens en zie je al jouw gemaakte ritten.
Is de rit na een dag nog steeds niet zichtbaar? Dan is deze helaas niet automatisch geregistreerd.

De Sjees-app heeft mijn rit niet geregistreerd. Wat moet ik nu doen?

De Sjees-app is en blijft een technologisch hulpmiddel. Het kan gebeuren dat de app soms een rit mist en niet registreert. Bijvoorbeeld bij heel korte ritten kan de Ik fiets app onnauwkeuriger zijn of wordt de rit zelfs gemist. Ook kan een rit worden gemist doordat bijvoorbeeld de batterij leeg is, of de telefoon is vergeten mee te nemen.
Indien de app helemaal geen ritten registreert of vaker dan 1x per dag ritten mist, neem dan contact op met support@sjees-app.nl. Mogelijk staan je telefooninstellingen niet optimaal ingesteld om de app goed te laten werken.

De Sjees-app registreert veel van mijn ritten niet, hoe kan dat?

Bij een goede werking van de Sjees-app worden alleen incidenteel ritten gemist. Komt dit vaker voor, dan is er een andere oorzaak. Dubbelklik op de homeknop van je telefoon. Swipe de Ik fiets app weg (wegslepen over het touchscreen). Open daarna de Ik fiets-app opnieuw.
Controleer ook of je een zogenaamde powermanager gebruikt op jouw mobiel. Deze powermanager kan ervoor zorgen dat de Sjees-app geblokkeerd wordt in haar werking. Je zult dan de Sjees-app moeten toevoegen in de ‘whitelist’ van apps die mogen meten op de telefoon.

Hoe kan het dat de ritregistratie opeens is gestopt terwijl er niets op mijn telefoon is aangepast?

Er kunnen verschillende reden zijn:
  1. Er is een zogenaamde powermanager actief. Deze powermanager kan er voor zorgen dat de app geblokkeerd wordt in haar werking. Je zult dan de app moeten toevoegen in de ‘whitelist’ van apps die mogen meten op de telefoon. Vraag onze supportdesk (support@sjees-app.nl) voor meer informatie over de juiste telefooninstellingen.
  2. Er is een software update zijn geweest op jouw telefoon waardoor mogelijk telefooninstellingen niet (meer) goed staan of gewijzigd zijn. Kijk in de FAQ bij Sjees-app: instellingen voor meer informatie over de juiste telefooninstellingen.
  3. Er is uitgelogd in de Sjees-app waardoor er niet meer gemeten wordt.
  4. De Sjees-app is een tijd niet gebruikt en daardoor mogelijk niet meer actief, waardoor er op de achtergrond niet meer gemeten kan worden.
  5. De permissie aan de Sjees-app om toegang te mogen hebben tot locatievoorzieningen is teruggetrokken Graag in de Sjees-app “Altijd” toegang geven tot de locatie, zodat er altijd goed gemeten kan worden.
  6. Het meten is tijdelijk ‘gepauzeerd’.

Andere apps registreren wel mijn ritten of zien mijn locatie, maar de Sjees-app niet. Hoe kan dat?

Dat kan liggen aan de instellingen van je toestel. Mogelijk zijn de instellingen voor onze app niet correct ingesteld. Kijk in de FAQ bij Sjees-app: instellingen naar specifieke instructies voor jouw telefoon. Mocht jouw toestel hier niet bij staan, neem dan contact op met de Sjees-supportdesk (support@sjees-app.nl).
Daarnaast gebruiken sommige andere apps niet altijd GPS om jouw locatie op een kaart te kunnen plaatsen, maar maken deze apps gebruik van mobiele netwerken of wifi om jouw locatie op een kaart in te schatten. Alleen GPS genereert locatiecoördinaten (lengte- en breedtegraad) die de app gebruikt om de route te bepalen en de afstand van jouw route te berekenen. Dit kan niet worden gedaan met locatieschattingen via mobiele netwerken en / of wifi.

Mijn fietsrit is wel geregistreerd maar telt niet mee in een uitdaging

Twee keer per dag wordt de voortgang van alle uitdagingen door onze systemen bijgewerkt. Daardoor kan het even duren voordat de fietsritten die jij hebt gemaakt ook worden meegeteld en zichtbaar zijn onder de uitdagingen waaraan je deelneemt.

Ik heb op mijn vakantie gefietst, maar krijg geen punten. Hoe kan dat?

De Sjees-app registreert alle fietsritten. Echter, alleen voor de fietsritten in, van of naar de Brainportregio ontvang je punten. Heeft je fietsrit dus helemaal buiten de Brainportregio plaatsgevonden, dan wordt je rit niet omgezet in punten.

Ik ben langs een fietsicoon gefietst, maar krijg geen punten. Hoe kan dat?

De Sjees-app is en blijft een technologisch hulpmiddel. Het kan gebeuren dat de app soms een rit mist en niet registreert. Bijvoorbeeld bij heel korte ritten kan de Ik fiets app onnauwkeuriger zijn of wordt de rit zelfs gemist. Ook kan een rit worden gemist doordat bijvoorbeeld de batterij leeg is, of de telefoon is vergeten mee te nemen. Als je niet begrijpt wat er is misgegaan, kun je altijd even mailen met de Sjees-supportdeks (support@sjees-app.nl).

Ik wil mijn registratie beëindigen. Hoe werkt dit?

Wat jammer dat je jouw Sjees-account wilt beëindigen.
Je kunt de registratie beëindigen door contact op te nemen met de Sjees-supportdesk (support@sjees-app.nl). Al jouw persoonlijke gegevens zullen dan van de systemen worden verwijderd. Je ontvangt dan ook geen berichten van Sjees meer. Vergeet niet om na het afmelden, de Sjees-app te verwijderen van je telefoon.
Na afloop van de looptijd van het project Sjees-app, zullen al jouw gegevens automatisch worden verwijderd van de systemen.

Onderdeel 5: Het programma Sjees van Brainport Bereikbaar

Wat doet Sjees zoal?

De Sjees-app is onderdeel van het project Fietsimpuls van Brainport Bereikbaar, waarin we werken aan het stimuleren van meer fietsgebruik en meer fietskilometers. Of dit nou is met de gewone fiets, e-bike, bakfiets of speed spedelec; iedere extra fietsrit telt mee.
Brainport Bereikbaar biedt vele acties aan. Het actuele overzicht vind je op https://www.brainportbereikbaar.nl/actie/.

Wie heeft de Sjees-app bedacht?

De Sjees-app is onderdeel van het project Fietsimpuls van Brainport Bereikbaar, waarin we werken aan het stimuleren van meer fietsgebruik en meer fietskilometers. Of dit nou is met de gewone fiets, e-bike, bakfiets of speed spedelec; iedere extra fietsrit telt mee.
Brainport Bereikbaar, hét uitvoeringsprogramma voor slimme, duurzame en gezonde mobiliteitsoplossingen in de Brainportregio. Samen met de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant en in opdracht van SmartwayZ.NL en ZO Slim Bereikbaar werken wij aan optimale doorstroming en bereikbaarheid in de regio. Dat lukt ons niet alleen. We betrekken hierbij jou als reiziger, en ook werkgevers, onderwijsinstellingen en de logistieke sector
Wij bieden de Sjees-app aan in samenwerking met Mobidot. Voor de communicatie en promotie werken wij intensief samen met Ons Brabant Fietst, het platform voor fietsen in Brabant.
Wil je meer weten over Brainport Bereikbaar en wat wij doen aan fietsstimulering. Kijk dan gerust verder op deze website of stuur ons een mail fiets@brainportbereikbaar.nl.

Kan mijn organisatie aansluiten bij Sjees?

Jazeker, als je zelf ook fietsen wilt stimuleren in de Brainport regio, dan willen we samenwerking zeker verkennen. Wil je de mogelijkheden bespreken? Stuur dan een mailtje naar fiets@brainportbereikbaar.nl of bekijk hoe je als werkgever kunt meedoen op onze website.

Welke gemeentes doen mee aan Brainport Bereikbaar

Brainport Bereikbaar is een samenwerking van de 21 gemeenten in Zuidoost Brabant. Dit zijn: Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne     , Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.

Onderdeel 6: Telefooninstellingen voor meest voorkomende telefoonmerken

iOS

Indien iOS 13 of lager is geïnstalleerd op de iPhone 
Check de volgende instellingen, als er problemen zijn dat er niet (goed) gemeten wordt:
1. Ga naar Telefooninstellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > zet deze AAN.
2. Ga naar Telefooninstellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > kies onze app > kies “Altijd”.
3. Ga naar Telefooninstellingen > selecteer onze app > zet Beweging & fitness / Beweging en conditie op AAN.
Indien iOS 14 nieuwe is geïnstalleerd op de iPhone 
Check de volgende instellingen, als er problemen zijn dat er niet (goed) gemeten wordt:
1. Ga naar Telefooninstellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > zet de optie “Locatievoorzieningen” AAN.
2. Ga naar Telefooninstellingen > Privacy > Beweging en conditie > zet de optie “Houd conditie bij” AAN.
3. Ga terug naar Telefooninstellingen > kies onze app > geef de app toegang tot:
– Locatie > selecteer bij “STA TOEGANG TOT LOCATIE TOE” “Altijd” én
zet de instelling “Exacte locatie” AAN.
Beweging en conditie > zet de schakelaar achter “Beweging en conditie” AAN.
4. Herstart onze app.

Samsung

Indien Android 10 is geïnstalleerd op het Samsung-toestel 
Check de volgende instellingen, als er problemen zijn dat er niet (goed) gemeten wordt:
1. Ga naar Telefooninstellingen en zoek op de onderstaande trefwoorden door op het vergrootglas rechtsboven te klikken:
Zoek op het trefwoord ‘Locatie‘, en zorg er voor dat onder ‘Precisie verbeteren‘ beide opties ‘Scannen via Wi-Fi‘ en ‘Scannen via Bluetooth‘ AAN staan.
Daarnaast moet ‘Google-locatienauwkeurigheid‘ AAN staan.
En controleer onder ‘App-machtigingen‘ of onze app in het lijstje met ‘ALTIJD TOEGESTAAN’ staat.
2. Zoek op het trefwoord ‘Optimali‘ en selecteer ‘Batterijverbr. optimalis.’ wat staat voor ‘Batterijverbruik optimalisatie’, en zoek onze app in de lijst met apps, en schakel optimalisatie daarvoor UIT.
3. Zoek op het trefwoord ‘Energiestand‘ en selecteer ‘Batterij’. Kies onder ‘Energiestand‘ de optie ‘Geoptimaliseerd‘ en zet ‘Aangepaste spaarstand‘ UIT.
Kies onder ‘Energiebeheer app‘ voor de optie ‘Aanpasbare batterij‘ en zet deze UIT, zet ook de optie ‘Ongebruikte apps laten sluimeren‘ UIT.
4. Zoek op het trefwoord ‘Geheugen’ en selecteer ‘Apps uitsluiten van opschonen‘. Kies de optie ‘Apps toevoegen’ en selecteer onze app om deze toe te voegen.
Mochten deze instructies niet hebben geholpen om het meten te verbeteren, check dan de onderstaande uitgebreidere instructies:
1. Ga naar Telefooninstellingen > Privacy > Rechtenbeheer > Locatie > kies in de lijst onze app > zet Locatie-recht op “Altijd toestaan”.
2. Ga naar Telefooninstellingen > Privacy > Rechtenbeheer > Locatie > Wi-Fi en Bluetooth scanning > zet WI-FI scanning en Bluetooth scanning AAN
Of:
Ga naar Telefooninstellingen > Locatie > Precisie verbeteren > zet Scannen via WI-FI en Scannen via Bluetooth AAN.
3. Ga naar Telefooninstellingen > Locatie > Google-locatienauwkeurigheid  > zet Locatienauwkeurigheid verbeteren AAN.
4. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > selecteer drie stippenmenu (rechterbovenhoek) > selecteer Speciale toegang > kies Optimaliseer het batterijgebruik > tik bovenin op de vervolgkeuzepijl en selecteer “Alle apps” > zoek onze app op in de lijst en schakel de optimalisatie UIT.
5. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > selecteer onze app in de lijst > kies Batterij >  zet (indien mogelijk) Achtergrondactiviteit toestaan AAN.
6. Ga naar Telefooninstellingen > Apparaatonderhoud > tik rechtsboven op de knop met de 3 verticale puntjes. Kies in het menu “Geavanceerd” en stel in:
  • Automatische optimalisatie: UITzetten
  • Autom. opnieuw starten: UITzetten
  • Instellingen optimaliseren: UITzetten
7. Ga naar Telefooninstellingen > Apparaatonderhoud > Batterij > Batterijverbruik > zoek onze app op en zet schakelaar ‘Zet app naar slaapstand’ UIT.
8. Veeg vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden om Snelle instellingen zichtbaar te maken > klik op Energiestand> zet deze UIT (grijs).
9. Indien van toepassing: Ga naar Telefooninstellingen > Apparaatonderhoud > Batterij > Energiestand en stel hier in:
  • Energiestand: Bij voorkeur “Hoge prestaties” of anders “Geoptimaliseerd”.
  • Aangepaste spaarstand: UITzetten
10. Indien van toepassing: Ga naar Telefooninstellingen > Apparaatonderhoud > Batterij > tik rechtsboven op knop met de 3 verticale puntjes. Kies Instellingen > zet alle opties UIT (behalve de optie Meldingen). Klik op optie Slapende apps en verwijder onze app (of alle apps) in de lijst.
11. Ga naar Telefooninstellingen > Apparaatonderhoud > Batterij > Energiebeheer app en stel in:
  • Aanpasbare batterij: UITzetten
  • Ongebruikte apps laten sluimeren: UITzetten
  • Sluimerende/Slapende apps: Verwijder onze app uit deze lijst.
  • Apps die niet in slaap vallen/sluimeren: Voeg, indien mogelijk, onze app toe aan deze lijst.
12. Ga naar Telefooninstellingen > Apparaatonderhoud > Geheugen en stel in:
  • Apps selecteren om uit te sluiten: Selecteer onze app.
Indien Android 11 is geïnstalleerd op het Samsung-toestel 
We gaan er vanuit dat je tijdens het inloggen op de app daar alle gevraagde permissies hebt gegeven. Daarnaast is het noodzakelijk om op Samsung devices de volgende instellingen te checken.
1. Ga naar Telefooninstellingen en zoek op de onderstaande trefwoorden door op het vergrootglas rechtsboven te klikken:
Zoek op het trefwoord ‘Locatie‘, en zorg er voor dat onder ‘Precisie verbeteren‘ beide opties ‘Scannen via Wi-Fi‘ en ‘Scannen via Bluetooth’ AAN staan.
Daarnaast moet ‘Locatienauwkeurigheid van Google‘ AAN staan.
En controleer onder ‘App-machtigingen‘ of onze app in het lijstje met ‘ALTIJD TOEGESTAAN’ staat. Meestal is dit al zo, maar dit is een dubbel check.
2. Zoek op het trefwoord ‘Optimali‘ en selecteer ‘Batterijverbr. optimalis.’ wat blijkbaar staat voor ‘Batterijverbruik optimalisatie‘, en zoek onze app in de lijst met alle apps, en schakel optimalisatie daarvoor UIT.
3. Ga naar Telefooninstellingen > Batterij en apparaatonderhoud > kies (⁝) menu > Automatische instelling > voer de volgende stappen uit:
  • Dagelijks autom. optimaliseren: UITzetten
  • Automatische opnieuw starten op ingestelde tijden: UITzetten
  • Aangepast spaarstand: UITzetten
4. Zoek op het trefwoord ‘Batterij‘ en selecteer ‘Batterij‘ onder ‘Batterij en apparaatonderhoud‘. Zet daar ‘Spaarstand‘ UIT.
Kies onder ‘Meer batterij-instellingen‘ voor ‘Aanpasbare batterij‘ en zet deze UIT.
5. Zoek op trefwoord ‘sluimeren‘ en selecteer ‘Sluimerende apps‘. Zet daar ‘Ongebruikte apps lateren sluimeren‘ UIT.
6. Zoek op het trefwoord ‘Geheugen‘ en selecteer ‘Uitgesloten apps‘. Klik op het plus-teken rechtsboven en selecteer onze app om deze toe te voegen.
7. Ga naar Telefooninstellingen > kies onze app > Voer de volgende stappen uit:
  • Ga naar ‘Machtigingen‘ > ‘Rechten verwijderen als app niet wordt gebruikt‘ UITzetten
  • Ga naar ‘Mobiele gegevens‘ > ‘Gegevensgebr. achtergrond‘ AANzetten.
Indien Android 12 is geïnstalleerd op het Samsung-toestel 
We gaan er vanuit dat je tijdens het inloggen op de app daar alle gevraagde permissies hebt gegeven. Daarnaast is het noodzakelijk om op Samsung devices de volgende instellingen te checken.
1. Ga naar Telefooninstellingen en zoek op de onderstaande trefwoorden door op het vergrootglas rechtsboven te klikken.
Zoek op het trefwoord ‘Locatie‘:
– Selecteer ‘Locatieservices’ > Locatieservices > Locatienauwkeurigheid van Google > zet ‘Locatienauwkeurigheid verbeteren’ AAN.
2. Zoek op het trefwoord ‘Batterij‘ en selecteer ‘Batterij‘ onder ‘Batterij en apparaatonderhoud‘. Zet Spaarstand UIT.
3. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app > Machtigingen:
  • kies Fysieke activiteit > selecteer “Toestaan
  • kies Locatie > selecteer “Altijd toestaan” EN zet ‘Exacte locatie gebruiken’ AAN.
4. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app > Batterij > kies ‘Onbeperkt’.
Mochten deze instructies niet hebben geholpen om het meten te verbeteren, check dan de onderstaande uitgebreidere instructies:
1. Ga naar Telefooninstellingen > Batterij en apparaatonderhoud > kies (⁝) menu > Automatische instelling > voer de volgende stappen uit:
  • Dagelijks autom. optimaliseren: UITzetten
  • Automatische opnieuw starten op ingestelde tijden: UITzetten
  • Aangepast spaarstand: UITzetten
2. Zoek op het trefwoord ‘Batterij‘ en selecteer ‘Batterij‘ onder ‘Batterij en apparaatonderhoud‘. Voer de volgende stap uit:
  • Ga naar ‘Meer batterij-instellingen’ > ‘Aanpasbare batterij’ UITzetten
3. Zoek op het trefwoord ‘Geheugen‘ en selecteer ‘Uitgesloten apps’. Klik op het +-teken rechtsboven > selecteer onze app > klik op ‘Toevoegen’.
4. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app > voer de volgende stappen uit:
  • Wis machtiging bij niet gebruik app: UITzetten
  • Ga naar ‘Machtigingen‘ > ‘Rechten intrekken en ruimte vrijmaken’ UITzetten
  • Ga naar ‘Mobiele gegevens’ > ‘Gegevensgebr. achtergrond toestaan’ AANzetten.
Indien Android 13 is geïnstalleerd op het Samsung-toestel 
We gaan er vanuit dat je tijdens het inloggen op de app daar alle gevraagde permissies hebt gegeven. Daarnaast is het noodzakelijk om op Samsung devices de volgende instellingen te checken.
1. Ga naar Telefooninstellingen en zoek op de onderstaande trefwoorden door op het vergrootglas rechtsboven te klikken.
Zoek op het trefwoord ‘Locatie’:
– Selecteer ‘Locatieservices’ > Locatieservices > Locatienauwkeurigheid van Google > zet ‘Locatienauwkeurigheid verbeteren’ AAN.
2. Zoek op het trefwoord ‘Batterij‘ en selecteer ‘Batterij‘ onder ‘Batterij en apparaatonderhoud‘. Zet Spaarstand UIT.
3. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app > Machtigingen:
– kies Fysieke activiteit > selecteer “Toestaan
– kies Locatie > selecteer “Altijd toestaan” EN zet ‘Exacte locatie gebruiken’ AAN.
4. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app > Batterij > kies ‘Onbeperkt’.
Mochten deze instructies niet hebben geholpen om het meten te verbeteren, check dan de onderstaande uitgebreidere instructies:
1. Ga naar Telefooninstellingen > Batterij en apparaatonderhoud > Automatische optimalisatie >  zet ‘Opnieuw starten indien nodig’ UIT.
2. Zoek op het trefwoord ‘Batterij‘ en selecteer ‘Batterij‘ onder ‘Batterij en apparaatonderhoud‘. Voer de volgende stap uit:
  • Ga naar ‘Meer batterij-instellingen’ > ‘Aanpasbare batterij’ UITzetten
3. Zoek op het trefwoord ‘Geheugen‘ en selecteer ‘Uitgesloten apps‘. Klik op het +-teken rechtsboven > selecteer onze app > klik op ‘Toevoegen’.
4. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app > voer de volgende stappen uit:
  • Wis machtiging bij niet gebruik app: UITzetten
  • Ga naar ‘Machtigingen‘ > ‘App-activiteit onderbreken indien niet gebruikt’ UITzetten
  • Ga naar ‘Mobiele gegevens’ > ‘Gegevensgebr. achtergrond toestaan’ AANzetten.

Huawei

Check de volgende instellingen, als er problemen zijn dat er niet (goed) gemeten wordt:
1. Kies Instellingen > Locatie > Locatietoegang > Zet Toegang tot mijn locatie AAN.
Kies Instellingen > Apps > Apps > selecteer onze app > Permissies/Rechtenbeheer
> zet locatie-recht naarAltijd toestaan”.
2. Kies Instellingen > Locatie > Locatietoegang > Geavanceerde instellingen > zet Wifi-scannen en Bluetooth scannen AAN.
3. Kies Instellingen > Batterij > zet Prestatiemodus UIT.
4. Kies Instellingen > Batterij > zet Energiebesparingsmodus UIT.
5. Kies Instellingen > Batterij > zet Ultra-energiebesparingsmodus UIT.
6. Kies Instellingen > Batterij > Optimaliseren > stel in “Niet optimaliseren”.
7. Kies Instellingen > Batterij > App-opstartbeheer > zet optie Alles automatisch beheren UIT.
8. Kies Instellingen > Batterij > App-opstartbeheer > kies onze app > zet de optie “Handmatig beheren” AAN. Zet vervolgens de opties Automatisch opstarten, Secundair opstarten en Actief in de achtergrond AAN.
Of:
Kies Instellingen > Apps > selecteer onze app > Details van batterijgebruik > App-opstartbeheer > zet de optie “Automatisch beheren” UIT. Zet vervolgens de opties Automatisch opstarten, Secundair opstarten en Actief in de achtergrond AAN.
9. Kies Instellingen > Apps > Geavanceerd (onderaan) > selecteer Optimalisatie negeren > Selecteer Alle apps > zoek onze app op > tik op “Toestaan”.
Of:

Kies Instellingen > Apps > Apps > klik op de knop met de 3 verticale puntjes bovenaan > kies Speciale toegang > Batterij-optimalisatie > selecteer bovenaan “Alle apps” > zoek onze app op > tik op ‘Niet toestaan’.

10. Kies Instellingen > Batterij > Meer batterij instellingen. Zet optie Verbonden blijven wanneer apparaat slaapt AAN.
11. Kies Optimalisatie > Dataverbruik. Zet optie Slimme databesparing UIT.

Xiaomi

Check de volgende instellingen, als er problemen zijn dat er niet (goed) gemeten wordt:
3. Open Security App > “Permissions” of Apps beheren > Autostart > zet Autostart AAN bij onze app.
Of:
Ga naar Telefooninstellingen > Apps > Apps beheren > selecteer onze app > zet Autostart AAN.
4. Open Security App > Batterij > “App Battery Saver” > kies onze app > kies “Geen beperkingen“.
Of:
Ga naar Telefooninstellingen > Apps > Apps beheren > selecteer onze app > Batterijbesparing > kies “Geen beperkingen“.
5. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > Apps beheren > selecteer onze app en stel in:
Andere machtigingen: zet de opties “Change Wi-Fi connectivity” en “Show on lock screen” beide AAN.
6. Ga naar Telefooninstellingen >Batterij & prestaties > klik op Instellingen (= tandwielpictogram rechtsboven) > Energiebesparende app > selecteer onze app > kies “Geen beperkingen“.
7. Of: Open Security App > Batterij & prestaties > zet de opties Batterijbesparing EN Ultra batterijbesparingen beide UIT.
8. Klik op de Recente apps-knop > selecteer onze app en houdt het ingedrukt > selecteer in de vervolgkeuzelijst die ernaast verschijnt het slotpictogram.
Of:
Klik op de Recente apps-knop > sleep onze app naar beneden (deze wordt vergrendeld).
9. Open Security App > klik op Instellingen (= tandwielpictogram rechtsboven) >”Boost speed” > “Lock apps” > zet schakelaar naast onze app AAN.
10. Ga naar Telefooninstellingen > kies onze app > App info > “Permissions” > zet de optie “Remove permissions if an app isn’t used” UIT.

Oppo

Check de volgende instellingen, als er problemen zijn dat er niet (goed) gemeten wordt:
Batterijbeheer-instellingen voor nieuwere Oppo-telefoons: 
1. Ga naar Telefooninstellingen > Batterij > zet Energiebesparingsmodus UIT.
2. Ga naar Telefooninstellingen > App-beheer > selecteer onze app > Stroomverbruikbescherming.
3. Selecteer Achtergronduitvoering toestaan.
Indien Android 10 wordt gebruikt, controleer dan ook of de volgende instellingen van toepassing zijn: 
1. Ga naar Telefooninstellingen > Apps en meldingen > tik onderaan op ‘Geavanceerde’ >  Speciale toegang > Batterijoptimalisatie (bovenaan het scherm) > knop Niet geoptimaliseerd > kies ‘Alle apps’ > selecteer onze app > kies ‘Niet optimaliseren’.
2. Ga naar Telefooninstellingen > Locatie-informatie > zet Locatieservice AAN > zet volgende opties AAN:
  • Scannen via wifi en Bluetooth
  • Google-locatienauwkeurigheid: zet Locatienauwkeurigheid verbeteren AAN.
3. En/of: Ga naar Telefooninstellingen > Batterij > zet Energiebesparende modus én  Slimme energiebesparende modus beide UIT.
4. En/of: Stel bij Gepersonaliseerde energiebesparing/Persoonlijke energiebesparing voor onze app het volgende in:
  • Achtergronduitvoering: toestaan/AANzetten
  • Achtergronduitvoering verbieden: UITzetten
  • Beperk de uitvoering op de achtergrond op intelligente wijze: UITzetten.
5. En/of: Ga naar Apps > Beveiligingscentrum > Privacyrechten > Uitvoeren automatisch beheer/Opstartmanager > onze app INschakelen.
6. En/of: Ga naar Telefooninstellingen > App-beheer > tabblad ‘Running‘ > onze app INschakelen.
7. En/of: Ga naar Telefooninstellingen > App-beheer > Opstartbeheer > kies Automatisch opstarten toestaan.
Indien Android 11 wordt gebruikt, controleer dan ook of de volgende instellingen van toepassing zijn: 
1. Ga naar Telefooninstellingen > Batterij > zet Energiebesparingsmodus én Superenergiebesparingsmodus beide UIT.
2. Ga naar Telefooninstellingen > Batterij > Meer batterij instellingen:
  • Zet “High performance mode” AAN
  • Ga naar “Optimize battery use” > kies onze app > ‘Niet optimaliseren’
  • Zet “Sleep standby optimization” UIT.
3. Ga naar Telefooninstellingen > App beheer > kies onze app in de lijst > “Data usage details” > zet Achtergronddata AAN.
4. Ga naar Telefooninstellingen > App beheer > kies onze app in de lijst > Batterijgebruik:
  • Voorgrondactiviteit toestaan: AANzetten
  • Achtergrondactiviteit toestaan: AANzetten
  • Automatisch starten: AANzetten.
5. Ga naar Telefooninstellingen > App beheer > kies onze app in de lijst > “Permissions> Locatie > kies “Altijd toestaan“.
6. Ga naar Telefooninstellingen > ga naar de app-instellingen van onze app > zet de optie “Rechten verwijderen als app niet wordt gebruikt” UIT.
Indien Android 12 wordt gebruikt, controleer dan ook of de volgende instellingen van toepassing zijn: 
1. Ga naar Telefooninstellingen > Batterij > zet ‘Power saving mode‘ EN ‘Super power saving mode‘ beide UIT.
2. Ga naar Telefooninstellingen > Batterij > klik op ‘save power‘ bovenin > zet optie ‘Background activity‘ AAN.
3. Ga naar Telefooninstellingen > ‘Advanced settings‘:
  • Zet ‘High performance mode‘ AAN
  • Zet ‘Sleep standby optimization’ UIT
  • Ga naar ‘Optimise battery use‘ > kies onze app > kies ‘Don’t optimise‘.
4. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > ‘Auto lauch’ > kies onze app > zet schakelaar AAN.
5. Ga naar Telefooninstellingen > Wifi > kies (⁝) menu (bovenin) > ‘Advanced settings‘ > zet optie ‘Scanning always available‘ AAN.
6. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app > Machtigingen > Locatie > stel  in:
  • Toegang tot Locatie voor deze app = Altijd toestaan
  • Exacte locatie gebruiken: zet deze optie AAN.
7. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app >stel in:
  • Wis machtiging bij niet gebruik app > zet deze optie UIT
  • Ga naar Machtigingen > zet optie “Rechten intrekken en ruimte vrijmaken” UIT.
8. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app > Batterij > stel in “Gegevens gebruiken” = Onbeperkt.

OnePlus

Indien Android 10 geïnstalleerd op het OnePlus-toestel 
Check de volgende instellingen, als er problemen zijn dat er niet (goed) gemeten wordt:
1. Ga naar Telefooninstellingen > Apps & meldingen > Speciale app-toegang > Batterij optimalisatie > menupictogram met drie stippen in de rechterbovenhoek van het scherm > kies “Geavanceerde optimalisatie” > zet “Aanpasbare batterij” UIT.
2. Ga naar Telefooninstellingen > Apps & meldingen > klik op “TOON ALLE APPS” > kies  onze app > klik op “Geavanceerd” > klik op “Batterij optimalisatie“> “Niet optimaliseren“.
Of ga via: Telefooninstellingen > Batterij > Batterij optimalisatie > ALLE APPS > kies onze app > “Niet optimaliseren“.
3. Ga naar Telefooninstellingen > Batterij > zet Batterijbesparing UIT.
4. Ga naar Recente apps > zoek onze app op > menupictogram met drie stippen in de rechterbovenhoek van het scherm > selecteer de optie “Vergrendelen“(= “Lock”).
Indien Android 11 geïnstalleerd op het OnePlus-toestel 
Check de volgende instellingen, als er problemen zijn dat er niet (goed) gemeten wordt:
1. Ga naar Telefooninstellingen > Batterij > zet Batterijbesparing UIT.
2. Ga naar het OnePlus “Home”-scherm en open het Alle apps-scherm > ga naar onze app > houd het pictogram van de app ingedrukt totdat een lijst met opties verschijnt > klik op “App Info“:
– Ga naar “Advanced” > “Battery” > “Battery optimization” > kies “Don’t Optimize”.
– Ga naar Accubeheer > Activiteit op achtergrond toestaan > zet schakelaar AAN.
3. Ga naar Telefooninstellingen > Apps en meldingen > App-machtigingen > kies onze app > stel de juiste machtigingen in (geef onder andere Toegang tot de geschatte locatie en Toegang tot precieze locatie).
4. Ga naar Telefooninstellingen > Wi-Fi en Internet > Wi-Fi > schakel “Scannen altijd beschikbaar” IN.
5. Open onze app > ga naar “Recent apps” > klik op de Vergrendelen-knop (= “Lock”) in de rechterbovenhoek van het app preview. Onze app zal nu een icoontje met een gesloten slotje bevatten.
6. Indien aanwezig op het OnePlus-toestel:
Ga naar Telefooninstellingen > Apps > klik op de Instellingen-knop (= wieltje) in de rechterbovenhoek > kies “App auto-lauch” > zet deze AAN voor onze app.
7. Ga naar Telefooninstellingen > kies onze app > App info > “Permissions” > zet de optie “Remove permissions if an app isn’t used” UIT.
Indien Android 12 geïnstalleerd op het OnePlus-toestel 
Check de volgende instellingen, als er problemen zijn dat er niet (goed) gemeten wordt:
1. Ga naar Telefooninstellingen > Locatie > Locatieservices > Google-locatienauwkeurigheid > zet “Locatienauwkeurigheid verbeteren” AAN.
2. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app > App-rechten:
  • Fysieke activiteit > selecteer “Toestaan
  • Locatie > selecteer “Altijd toestaan” EN zet “Exacte locatie gebruiken” AAN.
3. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app > Batterij > selecteer “Onbeperkt“.
4. Ga naar Telefooninstellingen > Batterij > Energiebesparingsmodus: UITschakelen.
5. Ga naar Telefooninstellingen > Batterij > App-batterijbeheer > zet “Voorgrondactiviteit toestaan” EN “Alle achtergrondactiviteit toestaan” beide AAN.
6. Ga naar Telefooninstellingen > Batterij > Geavanceerde instellingen:
  • Hoge prestatiemodus: AANzetten
  • Batterijverbruik optimaliseren > lijst alle apps wordt getoond > kies onze app > kies “Niet optimaliseren”.
7. Ga naar Telefooninstellingen > zoek op “auto“ > kies “App autostart” > AANzetten
Of:
Ga naar Telefooninstellingen > Apps > Standaardapps > Apps die automatisch worden gestart > zet AAN voor onze app.
8. Ga naar de lijst “Recente apps” > selecteer onze app en houdt deze ingedrukt om de menu-opties te zien > kies “Vergrendelen
Of:
Ga naar Telefooninstellingen > Privacy > klik op knop “App Lock” (onder “Beschermde privacy”) > zoek onze app op in de lijst > zet schakelaar AAN (= app is gelockt).
Mochten deze instructies niet hebben geholpen om het meten te verbeteren, check dan de onderstaande uitgebreidere instructies: 
1. Ga naar de lijst “Recente apps” > selecteer onze app en houdt deze ingedrukt om de menu-opties te zien > kies Details > Batterijverbruik > stel het volgende in:
  • Uitzetten Mobiele data: Mobiele data moet ingeschakeld worden, niet uitzetten
  • Uitzetten wifi: Wifi moet ingeschakeld worden, niet uitzetten
  • Achtergronddata gebruiken: AANzetten
2. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app > voer de volgende stappen uit:
  • Wis machtiging bij niet gebruik app: UITzetten
  • Ga naar ‘App-rechten > ‘Rechten intrekken en ruimte vrijmaken’ UITzetten.

Motorola

Instellingen voor Motorola (Motorola Moto G8 Power) toestellen met Android 10 
1. Ga naar “Settings” > “Battery” > zet UIT:
  • “Battery Saver”
  • “Adaptive Battery”.
2. Ga naar “Settings” > “Apps & notification” > “Advanced” > “Special app access” > “Battery optimization” > kies “All apps” >  zoek onze app op en stel in “Not optimized”.
3. Ga naar “Settings” > “Location” > “Wi-Fi and Bluetooth scanning” > zet “Wi-Fi scanning” EN “Bluetooth scanning” beiden AAN.
4. Ga naar “Settings” > “Location” > “Advanced” > “Google Location Accuracy” > zet “Improve location accuracy” AAN.
5. Ga naar “Settings” > “Network & internet” > “Mobile network” > “App data usage” > zoek onze app op en zet “Background data” AAN.
6. Ga naar “Quick settings” > klik naast het verbonden netwerk op de Instellingen-knop (wieltje) > “Advanced” > “Network usage” > stel in dat er NIET beperkt mag worden.
7. Indien aanwezig: Ga naar “Settings” > “Performance optimization” > schakel onze app IN die in de achtergrond moet blijven draaien.
8. Herstart de mobiel.
Instellingen voor Motorola-toestellen met Android 11 
1. Ga naar “Settings” > “Battery” > menu in de rechterbovenhoek > “Battery optimization” > klik op “Not optimized” > klik op “All Apps” > zoek onze app in deze lijst > tik op “Don’t Optimize“.
2. Ga naar “Settings” > “Battery” > “Battery Optimization” > tik op het menu met de drie stippen > klik op “Advanced optimization” > zet Deep optimization” (of “Adaptive Battery“) EN “Sleep standby optimization” beide UIT.
3. Ga naar “Settings” > “Battery” > zet “Battery Saver” EN “Adaptive Battery” beide UIT.
4. Ga naar “Settings” > “Location” > “Enable Use location” > zet “Wi Fi scanning and Bluetooth scanning” AAN.
5. Ga naar “Settings” > “Location” > “Advanced” > “Google Location Accuracy” > zet  “Improves location accuracy” AAN.
6. Ga naar “Settings” > “Network & Internet” > zet “Data Saver” UIT.
7. Ga naar “Settings” > “Apps & notifications” > “See all XX apps” > “App info” > “Internet Service” > “Mobile data & Wi-Fi” > zet “Turn Background data & Unrestricted data usage” AAN.
8. Ga naar “Settings” > “Network & internet” > “Mobile network” > “App data usage” > klik op onze app > zet “Background data” AAN.
Android instellingen 
Er zijn veel verschillende smartphones welke allemaal gebruikmaken van Android. De instellingen welke noodzakelijk zijn om onze app goed te laten meten, kunnen verschillen per toestel.
Mocht uw toestel niet in onze lijst met toestellen staan, probeer dan een vergelijkbare instelling te vinden zoals vermeld voor een van de andere toestellen. Zorg daarbij altijd dat de energiebesparende stand UIT staat en dat ook optimalisatie is UITgeschakeld.
Voor alle toestellen met Android 11 geldt: 
11. Ga naar de app instellingen en zet het Locatie-recht op “Altijd toestaan“.
12. Ga naar Telefooninstellingen > kies onze app > Machtigingen > zet de optie “Rechten verwijderen als app niet wordt gebruikt” UIT.

13. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > selecteer drie stippenmenu (rechterbovenhoek) > Speciale toegang > Optimaliseer batterijgebruik > zoek onze app op in de lijst en stel in dat de app niet geoptimaliseerd wordt.

Voor alle toestellen met Android 12 en 13 geldt: 
14. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app > Machtigingen/Rechten:
  • Fysieke activiteit > selecteer “Toestaan
  • Locatie > selecteer “Altijd toestaan” EN zet ‘Exacte locatie gebruiken’ AAN
15. Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app > Batterij > selecteer “Onbeperkt“.
16. Ga naar Telefooninstellingen > klik op het vergrootglas rechtsboven > zoek op het trefwoord ‘batterijbesparing‘ of ‘spaarstand’:
– Zet deze UIT.

iOS instellingen

Indien iOS 13 of lager is geïnstalleerd op de iPhone 
Check de volgende instellingen, als er problemen zijn dat er niet (goed) gemeten wordt:
4. Ga naar Telefooninstellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > zet deze AAN.
5. Ga naar Telefooninstellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > kies onze app > kies “Altijd”.
6. Ga naar Telefooninstellingen > selecteer onze app > zet Beweging & fitness / Beweging en conditie op AAN.
Indien iOS 14 nieuwe is geïnstalleerd op de iPhone 
Check de volgende instellingen, als er problemen zijn dat er niet (goed) gemeten wordt:
5. Ga naar Telefooninstellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > zet de optie “Locatievoorzieningen” AAN.
6. Ga naar Telefooninstellingen > Privacy > Beweging en conditie > zet de optie “Houd conditie bij” AAN.
7. Ga terug naar Telefooninstellingen > kies onze app > geef de app toegang tot:
  • Locatie > selecteer bij “STA TOEGANG TOT LOCATIE TOE” “Altijd” én zet de instelling “Exacte locatie” AAN.
  • Beweging en conditie > zet de schakelaar achter “Beweging en conditie” AAN.
8. Herstart onze app.

Privacy en voorwaarden Sjees-app

Om gebruik te kunnen maken van Sjees-app dien je bij registratie akkoord te gaan met de gebruiksvoorwaarden. Hierin staat beschreven hoe je de diensten van de Sjees-app kunt gebruiken.

Lees hier de gebruiksvoorwaarden in het Nederlands of in het Engels.

Om de Sjees-app goed te kunnen gebruiken verzamelen en verwerken wij bovendien persoonsgegevens. De Sjees-app werkt met een zogenoemde “opt in”, waarbij je op vrijwillige basis toestemming geeft voor het verwerken van jouw persoonsgegevens en verplaatsingsdata. Deze verwerking vindt plaats door Mobidot B.V., eigenaar en beheerder van de Sjees-app. Zij doen dit een veilige, afgeschermde manier en volgens de meest recente privacyregelgeving (AVG).

Lees hier onze volledige privacyverklaring in het Nederlands of in het Engels.

Samenwerken?
Tof! Neem contact met ons op!

Wil jij Brainport bereikbaar houden? Doe met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Om te werken aan kansen, innovaties en oplossingen. Want dat kunnen we alleen samen. Neem contact met ons op via info@brainportbereikbaar.nl.

Lees meer
nl_NLNederlands