Group
Reisgedrag, Slim en innovatief

Philips Stadion werkt aan een strategisch mobiliteitsplan

Gepubliceerd op 6 november 2023

Snel, duurzaam en comfortabel naar het Philips Stadion

Al bijna 113 jaar staat het Philips Stadion stralend in het hart van Eindhoven. Elk jaar reizen zo’n twee miljoen mensen van en naar de thuisbasis van PSV. Ze bezoeken er voetbalwedstrijden, concerten, congressen, feesten, vergaderingen, restaurants, winkels of de PSV FANstore. Het stadion werkt daarom voortdurend aan een goede bereikbaarheid. Brainport Bereikbaar denkt en helpt mee.

‘Dit stadion hoort onlosmakelijk bij de stad en bij de Brainportregio. En andersom’, zegt Sjors van den Boogaart, directeur van het Philips Stadion. ‘Dat willen we zo houden. Voor al onze gasten goed bereikbaar blijven, is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Daarom werkt ons team Mobiliteit aan een strategisch mobiliteitsplan.’

Op zoek naar de beste kansen

Tom Ploegsma is projectleider van dat team Mobiliteit. Hij vertelt: ‘De mobiliteitsuitdagingen worden groter, ook voor ons. De stad verdicht, het stadion wordt aan alle kanten ingebouwd. We moeten dus meer nadenken over hoe mensen op een snelle, duurzame, veilige en comfortabele manier naar het stadion kunnen blijven komen. Met Jan Waalen, mobiliteitsmakelaar van Brainport Bereikbaar, hebben we daarvoor stappen gezet. Zo heeft hij onderzocht hoe onze bezoekers naar het stadion komen en hoe ze eventueel anders kunnen reizen. Een goede basis voor onze mobiliteitsstrategie.’

Brede belangen

Bij het bepalen van die strategie kijkt het Philips Stadion met een zeer brede blik naar de uitdagingen en kansen, benadrukt Sjors. ‘Er zijn zoveel mensen en organisaties aan ons verbonden. Van de PSV-supporters en sponsoren tot de fans van Guus Meeuwis en inwoners. Bij alles wat we doen, houden we steeds rekening met hun belangen. Dus denken we ook over bereikbaarheid na met belangrijke partners als PSV en de sponsoren. Allemaal zien we dat er op het gebied van mobiliteit stappen nodig zijn. Want als klanten niet meer prettig naar ons toe kunnen komen, doet dat rechtstreeks afbreuk aan wat wij samen te bieden hebben.’

Goede oplossingen, in partnerschap uitgevoerd

Tom beaamt: ‘De juiste partijen aan onze plannen verbinden is natuurlijk onmisbaar. Brainport Bereikbaar heeft daarin een plezierige rol. Jan Waalen helpt ons bijvoorbeeld bij het vinden van de wegen binnen organisaties als de gemeente Eindhoven, de Provincie Noord-Brabant, Hermes, de NS. Hij komt ook met voorbeelden van mobiliteitsoplossingen die anderen in zetten én met eigen ideeën. Zoals een app om carpoolen te stimuleren en de pilot met de PSV Direct. Daarmee kunnen fans vanuit Asten en Eersel sinds september met een touringcar rechtstreeks naar wedstrijden in het Philips Stadion. Dat wordt verzorgd door onze buspartner Kupers. En zo zien we dat graag: samen goede oplossingen bedenken die vervolgens zoveel mogelijk door onze partners kunnen worden uitgevoerd.’

Samen voor de winst

Daarbij ziet het Philips Stadion veel kansen in fietsgebruik, vertelt Sjors: ‘We willen daarom sowieso groei realiseren in het gebruik van de fiets.’ Tom vult aan: ‘Vandaar dat we de fietsenstalling aan de Spoorzijde uitbreiden en verder beveiligen. Met Jan Waalen kijken we ook naar de mogelijkheden van pop-up fietsenstallingen rondom evenementen.’ Sjors: ‘We zijn er ons van bewust dat dit iets vraagt van onze bezoekers. Hier wordt al meer dan 100 jaar gevoetbald en gewoontes verander je niet zomaar. Juist daarom willen we komen met een goed gebalanceerd strategisch plan waar iedereen achterstaat en enthousiast over is. Want de bal ligt dan misschien bij ons: alleen samen kunnen we gaan voor de winst.’

Foto: copyright PSV Media

Samenwerken?
Tof! Neem contact met ons op!

Wil jij Brainport bereikbaar houden? Doe met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Om te werken aan kansen, innovaties en oplossingen. Want dat kunnen we alleen samen. Neem contact met ons op via info@brainportbereikbaar.nl.

Lees meer
nl_NLNederlands